Autor: Leslie Vernick
Jako chrześcijańscy doradcy, pastorzy i osoby pomagające ludziom często mamy trudności z rozróżnieniem między nikczemnym sercem a zwykłym grzesznikiem, który popełnia błędy, nie jest doskonały, jest pełen słabości i grzechu.
Myślę, że jednym z powodów, dla których nie „widzimy” nikczemności, jest to, że tak trudno nam uwierzyć, że nikczemne osoby faktycznie istnieją. Nie możemy sobie wyobrazić kogoś, kto oszukuje nas bez wyrzutów sumienia, krzywdzi innych bez skruchy, wymyśla skandaliczne fabuły, by zrujnować czyjąś reputację, lub udaje, że jest duchowo zaangażowany, ale nie odczuwa bojaźni Bożej.
Biblia wyraźnie mówi nam, że wśród ludu Bożego są wilki, które noszą owcze skóry (Jeremiasza 23:14; Tytusa 1:10; Objawienia 2:2). Prawdą jest, że każde ludzkie serce jest skłonne do grzechu (Rzymian 3:23), w tym do zła (Rodzaju 8:21; Jakuba 1:14). Wszystkim nam brakuje Bożej doskonałości moralnej. Jednak większość zwykłych grzeszników nie oddaje się z radością złym pragnieniom, ani nie czuje się dobrze z ich powodu. Czujemy się zawstydzeni i winni, i słusznie (Rzymian 7:19-21). Te uczucia nie wskazują na nikczemne serce.
Poniżej znajdziesz pięć oznak, że możesz mieć do czynienia z prawdziwie nikczemnym sercem, a nie ze zwykłym grzesznym sercem. Jeśli tak jest, wymaga to radykalnie innego podejścia.
- Nikczemne serca są ekspertami w wywoływaniu zamieszania i sporów. Przekręcają fakty, wprowadzają w błąd, kłamią, unikają odpowiedzialności, zaprzeczają rzeczywistości, wymyślają historie i zatajają informacje (Wyjścia 23:1; Psalmów 5:10; 10:7; 58:3; 109:2-5; 140:2-4; Przysłów 6:12-14; 6:18-19; 12:13; 16:2; 16:27-28; 30:14; Hioba 15:35; Jeremiasza 18:18; Nehemiasza 6:8; Micheasza 2:1; Mateusza 12:34-35; Dziejów Apostolskich 6:11-13; 2 Piotra 3:16).
- Nikczemne serca są ekspertami w oszukiwaniu innych swoją gładką mową i pochlebnymi słowami. Jeśli jednak przyjrzymy się owocom ich życia i słowom, które wypowiadają, nie znajdziemy żadnych prawdziwych dowodów pobożnego rozwoju czy zmiany. To wszystko to tylko rzucanie pyłu w oczy (Psalmów 50:19; 52:2-4; 57:4, 59:7-8; 101:7; Przysłów 12:5; 26:23-26; 26:28; Hioba 20:12; Jeremiasza 9:4; 12:6; Mateusza 26:59; Dzieje Apostolskie 6:11-13; Rzymian 16:17-18; 2 Koryntian 11:13-14; 2 Tymoteusza 3:2-5; 3:13; Tytusa 1:10,16).
- Nikczemne serca pragną i domagają się kontroli, a ich najwyższym autorytetem jest ich własne odniesienie do samych siebie. Odrzucają opinie innych, prawdziwą odpowiedzialność i tworzą własne zasady, według których żyją. Używają Pisma Świętego na swoją korzyść, ale ignorują i odrzucają fragmenty, które mogą prowadzić do samokorekty i pokuty (Rzymian 2:8; Psalm 10; 36:1-4; 50:16-22; 54:5-6; 73:6-9; Przysłów 21:24; Judy 1:8-16).
- Nikczemne serca wykorzystują współczucie ludzi dobrej woli, często wykorzystując kartę łaski. Żądają od nas miłosierdzia, ale sami go nie okazują. Żądają serdeczności, przebaczenia i bliskości od tych, których skrzywdzili, bez empatii dla bólu, który spowodowali i bez prawdziwego zamiaru naprawienia szkody lub ciężkiej pracy nad odbudową nadszarpniętego zaufania (Przysłów 21:10; 1 Piotra 2:16; Judy 1:4).
- Nikczemne serca nie mają skrupułów ani wyrzutów sumienia. Nie zmagają się z grzechem czy złem, lecz rozkoszują się nimi, cały czas udając kogoś o szlachetnym charakterze. (Przysłów 2:14-15; 10:23; 12:10; 21:27-29; Izajasza 32:6; Rzymian 1:30; 2 Koryntian 11:13-15).
Jeśli masz do czynienia z kimś, kto wykazuje te cechy, ważne jest, aby stawić mu czoła. Musisz nazwać zło tym, czym jest. Im dłużej próbujesz z nim dyskutować lub okazywać im miłosierdzie, tym bardziej ty, jako chrześcijański doradca, stajesz się pionkiem w jego grze.
On chce, abyś uwierzył, że:
- Jego okropne czyny nie powinny mieć żadnych poważnych ani bolesnych konsekwencji. Kiedy mówi „przepraszam”, zwraca się do ciebie jako pastora lub chrześcijańskiego doradcy, abyś był jego rzecznikiem w sprawie amnestii z osobą, którą skrzywdził. On wierzy, że łaska oznacza, że natychmiast otrzymuje immunitet od konsekwencji swojego poważnego grzechu w relacjach z innymi. Uważa, że przebaczenie uprawnia go do całkowitego pojednania i będzie naciskać na ciebie i swoją ofiarę, aby się do tego dostosować.
Biblia ostrzega nas, mówiąc: „Jeśli złoczyńca zostanie ułaskawiony, to nie nauczy się sprawiedliwości. Na ziemi prawych będzie działał występnie i nie będzie miał względu na majestat Pana.” (Izajasza 26:10, BE).
Biblia mówi nam, że rozmowa nie obudzi nikczemnych ludzi, ale bolesne konsekwencje mogą. Jezus nie obudził faryzeuszy swoją przemową, podobnie jak Boża rada nie wpłynęła na Kaina (Rodzaju 4). Co więcej, Biblia pokazuje nam, że gdy ktoś naprawdę żałuje za ból, który spowodował, jest chętny do zadośćuczynienia tym, których skrzywdził swoim grzechem. (Zobacz reakcję Zacheusza, gdy pożałował swojej chciwości w Łukasza 19).
Tim Keller pisze: „Jeśli padłeś ofiarą ohydnego przestępstwa. Jeśli doświadczyłeś przemocy, a sprawca (lub nawet sędzia) mówi: „ Wybacz, ale czy nie możemy po prostu odpuścić? Powiedziałbyś: „Nie, to nie byłoby sprawiedliwe”. Twoja odmowa słusznie nie miałaby nic wspólnego z goryczą czy zemstą. Jeśli zostałeś mocno skrzywdzony, wiesz, że powiedzenie przepraszam nigdy nie wystarczy. Wymagane jest coś innego – jakiś rodzaj kosztownej płatności, aby wszystko naprawić”.1
Jako biblijni doradcy nie sprzymierzajmy się ze złem poprzez skupianie naszej uwagi na ofierze, wymagając od niej przebaczenia, zapomnienia, ponownego zaufania, gdy nie ma dowodów wewnętrznej zmiany w tym, kto praktykuje zło. Księga Przysłów mówi: „Zaufanie wiarołomnemu w dniu nieszczęścia jest jak złamany ząb, zwichnięta noga.” (Przysłów 25:19, BE). To głupota.
Nikczemna osoba będzie również próbowała sprawić, byś uwierzył,
- Że jeśli wypowiada się jak wierzący w ewangelię chrześcijanin, to nim jest, nawet jeśli jej czyny nie idą w parze z tym, co mówi. Pamiętaj, że szatan podszywa się pod anioła światłości (2 Koryntian 11:13-15). On zna więcej prawdziwych doktryn niż ty czy ja kiedykolwiek poznamy, ale jego serce jest nikczemne. Dlaczego? Bo chociaż zna prawdę, nie wierzy w nią ani nie żyje nią.
Biblia ma kilka mocnych słów dla tych, których czyny nie odpowiadają ich słowom (1 Jana 3:17-18; Jeremiasza 7:8,10; Jakuba 1:22, 26). Jan Chrzciciel ujął to najlepiej, gdy napominał przywódców religijnych: „Wydajcie więc owoce godne opamiętania.” (Łukasza 3:8, BE).
Jeśli tydzień po tygodniu słyszysz właściwe słowa, ale nie ma żadnej zmiany w postępowaniu tej osoby, zwłaszcza jeśli otrzymujesz również informacje zwrotne od osoby, przeciwko której zgrzeszono, że nadal istnieje ukryta krzywda, oszustwo i manipulacja, masz wszelkie powody, by kwestionować relację tej pierwszej osoby z Bogiem.
Częścią naszej dojrzałości jako duchowych przywódców jest to, że mamy być przeszkoleni w rozróżnianiu między dobrem a złem. Dlaczego to takie ważne? Jest to ważne, ponieważ zło zwykle udaje dobro, a bez boskiego rozeznania łatwo nas oszukać (List do Hebrajczyków 5:14).
Kiedy stawiasz czoła złu, istnieje duże prawdopodobieństwo, że nikczemne serce przestanie konsultować się z tobą, ponieważ ciemność nienawidzi światła (Jana 3:20), a głupie i nikczemne serce odrzuca korektę (Przysłów 9:7-8). Ale taki wynik jest o wiele lepszy niż pozwolenie nikczemnemu sercu wierzyć, że jesteś po jego lub jej stronie lub twierdzenie, że „nie jest taki zły” lub „że naprawdę żałuje” lub „że się zmienia”, podczas gdy w rzeczywistości tak nie jest.
Daniel mówi, że „bezbożni będą postępować bezbożnie” (Daniela 12:10, BE), co nasuwa pytanie, czy myślisz, że nikczemnik naprawdę może się zmienić?
Źródła:
[1] Tim Keller, Jesus the King, strona 172.
*BE – Biblia Ekumeniczna, 2017, Towarzystwo Biblijne w Polsce
Artykuł ten został przetłumaczony z języka angielskiego ze strony Leslie Vernick. Link do oryginalnego artykułu: https://leslievernick.com/blog/five-indicators-of-a-evil-heart/
Leslie Vernick jest chrześcijańskim doradcą, coachem i autorką specjalizującą się we wspieraniu kobiet w radzeniu sobie z emocjonalnie destrukcyjnymi relacjami z mądrością i pewnością siebie. Rozumie, że bycie w rodzinie lub małżeństwie, które jest destrukcyjne i niezdrowe, jest jedną z najtrudniejszych sytuacji, z jakimi mamy do czynienia po tej stronie życia.
Bardzo zależy Leslie na kobietach, którym ona i jej ekipa pomagają, ponieważ wie z pierwszej ręki, jak to jest być w trudnym i destrukcyjnym związku. Jej własna bolesna i destrukcyjna relacja z matką rozpoczęła się w dzieciństwie i trwała do dorosłości. Leslie nie tylko sama doświadczyła destrukcyjnego związku, ale także od ponad 30 lat udziela porad osobom indywidualnym i parom zmagającym się z trudnościami w relacjach.
Leslie jest autorką kilku książek, w tym „Emotionally Destructive Relationship” (Emocjonalnie destrukcyjny związek) i „The Emotionally Destructive Marriage” (Emocjonalnie destrukcyjne małżeństwo).
(Linki do wersji angielskich książek – na chwilę obecną książki nie zostały przetłumaczone na język polski).