Przejdź do treści

Przemoc Emocjonalna W Rodzinie Chrześcijańskiej – List Do Duchownych Kościoła

przemoc emocjonalna w rodzinie chrześcijańskiej

Autor: Leslie Vernick

Dzień dobry moi Drodzy,

Właśnie skończyłam przemawiać na konferencji Restore 2025 (Przywrócenie), która odbyła się w celu omówienia szkód wyrządzanych przez kościoły. Było niesamowicie, więc pomyślałam, że może w tym tygodniu podaruję wam list o przemocy emocjonalnej w rodzinie chrześcijańskiej, który napisałam jakiś czas temu w imieniu drogiej siostry w wierze. Została skrzywdzona przez jej kościół, który poinformował ją, że nie może tam dłużej służyć, ponieważ rozwiodła się ze swoim agresywnym mężem. Ofiara została ukarana, ponieważ zamiast większej cierpliwości i pozwalania by ona i jej dzieci były nadal emocjonalnie maltretowane i manipulowane, wybrała rozwód. Zachęcam do przekazania tego listu twojemu kościołowi lub pastorowi, jeśli zajdzie taka potrzeba.

Drogi Pastorze lub Duszpasterzu,

Pragnę podzielić się z Wami biblijnym spojrzeniem na wpływ werbalnego/emocjonalnego znęcania się na osobę/małżeństwo.

1. Przemoc emocjonalna/werbalna jest prawdziwa, a o jej skutkach mówi wiele fragmentów Pisma Świętego. 

Ci, którzy wyznają, że są chrześcijanami, mają być powolni w gniewie, uważać na swoje słowa i nie pozwalać, by z ich ust wychodziły obelżywe wypowiedzi. Dlaczego? Ponieważ przemoc emocjonalna niszczy ludzi i związki. Oto przykład tego, co mówi Bóg (z przekładu BE).

  • Kto mówi nierozważnie, rani jak mieczem (Przysłów 12:18)
  • Śmierć i życie są w mocy języka (Księga Przysłów 18:21)
  • Wzgarda złamała mi serce i zwątpiłem (Psalm 69:21)
  • Słowa niegodziwych są śmiertelną zasadzką (Przysłów 12:6)
  • Usta bezbożnego niszczą bliźniego (Przysłów 11:9)
  • Uzdrawiający język jest drzewem życia, przewrotny niszczy ducha. (Przysłów 15:4)
  • Żadna zła mowa niech nie wychodzi z waszych ust (Efezjan 4:29)
  • Plemię żmijowe! Jakże wy, którzy źli jesteście, możecie powiedzieć cokolwiek dobrego. Usta mówią przecież to, co przepełnia serce…..Na podstawie bowiem twoich słów będziesz usprawiedliwiony i na podstawie twoich słów będziesz potępiony. (Mateusza 12:34,37)
  • Dobry człowiek z dobrego skarbca swojego serca wydobywa dobro, a zły ze złego wydobywa zło, bo z obfitości serca mówią jego usta. (Łukasza 6:45)
  • Jeśli ktoś uważa, że jest religijny, a nie kontroluje swojego języka, lecz oszukuje samego siebie, tego religijność jest bezwartościowa. (Jakuba 1:26)
  • Z tych samych ust wychodzi błogosławieństwo i przekleństwo. Tak, moi bracia, być nie powinno. (Jakuba 3:10)

2. Bezpieczeństwo i zaufanie to Boży plan dla małżeństwa i życia rodzinnego. 

Jak możesz czuć się bezpiecznie lub ufać komuś, kto wielokrotnie używa słów, by tobą manipulować, oczerniać cię, zwodzić i kontrolować? Bezpieczeństwo i zaufanie w małżeństwie, które są podstawą dobrobytu ludzi/dzieci w związku, są zniszczone i nie można ich naprawić, gdy przemoc trwa. Patrz Księga Przysłów 31:11,12 i Ewangelia Mateusza 18:15-17

3. Schematy przemocy (w tym przemocy werbalnej/emocjonalnej), uzależnienia i cudzołóstwo NIE są problemami małżeńskimi. 

One POWODUJĄ problemy małżeńskie. Zanim małżeństwo lub związek będzie można naprawić, osoba, która wykazała się schematem łamania zaufania, używając obraźliwych słów lub działań w celu poniżenia i kontrolowania współmałżonka, musi wykonać własną wewnętrzną pracę nad autorefleksją, skruchą i zmianą. W przeciwnym razie schemat grzechu powtarza się i nadal wyrządzana jest krzywda oraz naruszane jest zaufanie i bezpieczeństwo w rodzinie.

4. Jezus wyraźnie mówi, że gdy ktoś odmawia pokuty za poważny grzech, relacja ulega zmianie. 

Zmienia się z relacji brata i siostry (sugerującej bezpieczeństwo i zaufanie) w uprzejmą znajomość z nieznajomym – używając określeń poganin i poborca podatkowy (sugerujących brak bezpieczeństwa i zaufania, ale wciąż z szacunkiem i uprzejmością). Jezus mówi nam, abyśmy kochali naszych wrogów, ale nie wymaga od nas, abyśmy żyli ze swoim wrogiem, całowali go lub utrzymywali z nim stosunki seksualne (z czym wiąże się małżeństwo). Nie ufasz wrogowi ani nie czujesz się z nim bezpiecznie, właśnie dlatego, że cię skrzywdził, nawet jeśli jesteś powołany do biblijnej miłości do niego. (Ewangelia Mateusza 18:15-17)

5. Dwoje niezdrowych ludzi nie może stworzyć zdrowego związku. 

Jedna niezdrowa osoba może nadal powodować szkody i krzywdy w związku, zwłaszcza gdy ma większą władzę fizyczną, finansową czy duchową. (Przysłów 21:9). Jako wierzący musimy zadać sobie pytanie: Czy kontynuowanie małżeństwa oddaje chwałę Bogu, jeśli nadal jest ono toksyczne i szkodliwe dla osób w tej rodzinie? W jaki sposób reprezentuje to Chrystusa i Jego Kościół? Czy Bóg ceni świętość małżeństwa bardziej niż ceni poszczególne osoby w tym małżeństwie i rodzinie? Nie sądzę, żeby tak było.

Małżeństwo zostało stworzone dla ludzi, a nie ludzie dla małżeństwa, tak jak szabat został ustanowiony dla ludzi, a nie ludzie dla szabatu ( Marka 2:27). Jezus nauczał, że Bóg nie ceni legalistycznego przestrzegania szabatu ponad bezpieczeństwo ludzi, a nawet zwierząt. (Zobacz Łukasza 14:5, gdzie Jezus nauczał o legalizmie szabatu, aby pokazać, że nawet uratowanie wołu przed niebezpieczeństwem było ważne. Złamanie szabatu, aby pomóc wołu, nie było naruszeniem prawa Bożego). Wszystkie dzieci potrzebują przynajmniej jednego zdrowego rodzica, aby dorosnąć, rozwijać się i nie powtarzać grzechów rodziców w następnym pokoleniu.

6. Biblijna miłość nigdy nie pozwala na rozwój grzechu poprzez pozostawanie w milczeniu.

Nie jest ani szlachetnym poświęceniem, ani zgodnym z zasadami biblijnymi rezygnowanie z własnego dobrego samopoczucia, bezpieczeństwa czy zdrowia psychicznego po to, by dobrowolnie umożliwiać komuś kontynuowanie grzechu wobec nas bez sprzeciwu i bez ponoszenia konsekwencji. Jeśli żona ma być prawdziwie biblijną pomocą, to jest powołana do ujawniania schematów ciemności swojego męża (Efezjan 5:11), mówienia prawdy w miłości (Efezjan 4:15, Hebrajczyków 3:13) i przedstawienia sprawy kościołowi, jeśli odmawia on skruchy, aby jego grzech nie szkodził jej, ich dzieciom, ich małżeństwu i nie deformował jego samego (Mateusza 18). Jeśli nadal nie okazuje on skruchy, separacja jest uzasadniona. Piotr mówi o cierpieniu za czynienie tego, co słuszne. Kobieta, która ujawnia grzech swojego męża, być może cierpi, ale za to, że robi to, co słuszne, a nie za umożliwienie mu dalszego wyrządzania krzywdy jej, dzieciom, ciału Chrystusa i jego własnej duszy (1 Piotra 3:17).

7. Powtarzający się grzech ma realne konsekwencje, nawet w małżeństwie. 

Niektóre konsekwencje są trwałe (Galacjan 6:7-9). Jeśli prowadzisz samochód pod wpływem alkoholu lub w roztargnieniu i potrącisz dziecko, które z tego powodu umrze, nie ma znaczenia, jak bardzo okazujesz skruchę, dziecko nadal nie żyje. Gdy ktoś ciężko zgrzeszy przeciwko swojemu współmałżonkowi, utrata zaufania i bezpieczeństwa może być trwałą konsekwencją grzechu. (Jeśli ktoś, komu kiedyś ufałeś, molestował twoje dziecko, być może mu wybaczyłeś, ale nigdy więcej nie pozwoliłbyś mu na dostęp do twojego dziecka. To nie jest niebiblijne, to jest mądre).

8. Kiedy maltretowana małżonka nie chce kłamać ani udawać, by zachować pozory nierozerwalności małżeństwa, żyje zgodnie z Bożym wezwaniem, w prawdzie. 

Duchowni, którzy naciskają na nią, by się pojednała lub określają ją jako osobę o zatwardziałym sercu, nie widzą jasno. Jest powołana do praktykowania biblijnej troski o siebie, strzegąc swego serca ponad wszystko inne (Przysłów 4:23). Strzeże się przed okrucieństwem i znęcaniem się ze strony współmałżonka, aby sama nie została pokonana przez zło i nie stała się toksyczna z powodu urazy, strachu lub goryczy (Rzymian 12:21). Nie jest biblijnym duchowy nakaz życia z kimś, komu nie ufasz, kogo się boisz i kto wielokrotnie cię skrzywdził. To opis jeńca wojennego, a nie biblijne lub honorujące Boga małżeństwo.

9. Skrucha pochodzi ze zmiany serca, która skutkuje zmianą postępowania. 

Gdy nie ma widocznej zmiany w postępowaniu, szczerość skruchy staje się wątpliwa. (Zobacz nauczanie Jezusa w Ewangelii Mateusza 7:15-20).

Chętnie odpowiem na wszelkie pytania lub udzielę dalszych wskazówek dotyczących tych kwestii. Pomocne informacje można również znaleźć w mojej książce, The Emotionally Destructive Marriage, a także na mojej stronie internetowej leslievernick.com.

W Chrystusie,
Leslie Vernick
Była licencjonowana terapeutka, coach związków, autorka i mówczyni.

Moja Droga, kiedy kościół wyrządza ci więcej krzywdy, w jaki sposób nadal pozostajesz złączona z Jezusem, źródłem twojej nadziei i pomocy?

Przeczytaj również: Pięć Oznak Nikczemnego Serca – Jak Rozpoznać Zło w Człowieku

*BE – Biblia Ekumeniczna, 2017, Towarzystwo Biblijne w Polsce

Artykuł ten został przetłumaczony z języka angielskiego ze strony Leslie Vernick. Link do oryginalnego artykułu: https://leslievernick.com/blog/biblical-response-church-harm-emotional-abuse/

Leslie Vernick jest chrześcijańskim doradcą, coachem i autorką specjalizującą się we wspieraniu kobiet w radzeniu sobie z emocjonalnie destrukcyjnymi relacjami z mądrością i pewnością siebie. Rozumie, że bycie w rodzinie lub małżeństwie, które jest destrukcyjne i niezdrowe, jest jedną z najtrudniejszych sytuacji, z jakimi mamy do czynienia po tej stronie życia.

Bardzo zależy Leslie na kobietach, którym ona i jej ekipa pomagają, ponieważ wie z pierwszej ręki, jak to jest być w trudnym i destrukcyjnym związku. Jej własna bolesna i destrukcyjna relacja z matką rozpoczęła się w dzieciństwie i trwała do dorosłości. Leslie nie tylko sama doświadczyła destrukcyjnego związku, ale także od ponad 30 lat udziela porad osobom indywidualnym i parom zmagającym się z trudnościami w relacjach.

Leslie jest autorką kilku książek, w tym „Emotionally Destructive Relationship” (Emocjonalnie destrukcyjny związek) i „The Emotionally Destructive Marriage” (Emocjonalnie destrukcyjne małżeństwo).

(Linki do wersji angielskich książek – na chwilę obecną książki nie zostały przetłumaczone na język polski).